hansemark.blogg.se

4 länder på 2 veckor

Kategori: Taiwan

Kom på att i måndags hade jag varit i fyra länder på två veckor och flygit sex gånger. Hektiskt. Är ju fortfarande borta också, men snaart får jag komma hem.. Vi åkte från Sapporo inatt och nu är vi i Hiroshima. Har bara varit här i en halv dag men jag säger då bara, ALLA borde åka till Hiroshima någon gång i livet. Finaste, lugnaste, sorgligaste och mest magiska stad jag varit i. Så glad att vara här och få uppleva den.

Uppdaterar er mer senare. Imorgon kväll åker vi vidare till Kyoto.

Sista dagen i Seoul

Kategori: Sydkorea

(Torsdag 21/1) Idag började vi dagen med en god brunch! Sen åkte vi till Hotel President där vi var på ett kontor o köpte oss biljetter inför Japan. Sen gick vi till Gyeongbokung. Ett stort palats och som en gammal stad. Så himla häftigt! Var jättestort så vi gick runt där hur länge som helst o skulle kunnat gå vilse. Fanns massa hus, gångar, trädgårdar osv. Var väldigt fint och man kunde nästan känna hur det levde där. Låg även ett museum där, Korean Folk Museum, som vi bara gick igenom. Sen gick vi runt i Bokchon. En jättefin stadsdel som är som nästan inbyggd i berget. Smala gator, trappor och fina byggnader. Sen åkte vi tillbaka till Gangnam o käkade middag. Vi gick tillbaka till samma ställe som vi åt på första dagen. Var så gott! Nu har vi packat för ska åka tidigt imorgon. Varför tar vi alltid så tidiga flyg...? Zzzz..

King Sejong. Han som uppfann det koreanska skrivsättet.

Älskar all färg o mönster i dessa tempel

Massa bilder från Gyeongbokung

Bokchon

Lite stad och maaaat

I Japan

Kategori: Japan

Hej på er! Nu är vi i Japan. Vi kom till Tokyo tidigt i fredags och ikväll (söndag) ska vi ta ett nattåg norrut till Sapporo. Vi vet inte riktigt hur planen ser ut sen, vi har köpt ett tågkort som man får åka hur mycket man vill vart som helst i Japan under en vecka. Så vi ska till Kyoto och Hiroshima sen men vi vet inte exakt när. Har haft superdåligt internet där vi bott nu så kan inte lägga upp bilder eller nåt.. har maaaassa bilder från sista dagen i Seoul som jag väl får lägga upp senare! Men nu vet ni vart jag är iallafall! :) och Tokyo är stort o ganska coolt men det är faktiskt inte Hello Kitty och manga överallt och deras tunnelbana suger. Det som nog faktiskt är bäst här är toaletterna. Och arregato är det ända vi förstår.
Hörs när jag har bra internet igen!

Live your tomorrow

Kategori: Sydkorea

Igår var vi ganska segstartade.. vi visste inte riktigt vad vi skulle gör, men sluta med att vi åkte in till shoppinggatan o sen kollade lite på en marknad. Men vi höll på att frysa ihjäl (-12) så det var inte kul att gå runt.. vi kollade in Samsungs ställe där man kan få prova på massa tekniska saker o se hur de föreställer sig framtiden, att "Live your tomorrow". Ganska kul att leka runt där, men vi bestämde oss för att gå på bio istället! Vi bokade "sweetheart seats" då är det två säten som de satt ihop. Så armstödet emellan var borta o det var högre kanter runt så det blev lite mer som ett bås. Vi såg på "The Revenant" som är över två timmar av att Leonardo DiCaprio nästan dör men hela tiden överlever saker som han inte borde överleva. Bra men blev nästan lite långtråkig.

På marknaden smakade vi på ett slags "bönrösti" och deg med söt sesamkräm innuti. Vet inte vad nåt av dom hette men dom smakade helt ok!

Såg massor av traditionella kläder

Lille Victor köpte en varm choklad o fick en sån fin mugg! ;)

War memorial museum of Korea

Kategori: Sydkorea

Idag har jag bara hängt på allt som reseledaren Victor hade planterat! Det började med en frukost bestående av en slags gigantisk våffla, kaffe och te. Sen åkte vi till War memorial museum of Korea. Ett jättestort gratis museum om Koreakriget. Superbra var det! Vi gillar museum och detta var både väldigt intressant och roligt. Om ni åker till Sydkora måste ni dit! ;)
Sen åkte vi till N Seoul tower. Vi åkte upp ca 230 meter upp (+att det ligger på ett 240m högt berg) o hade utsikt runt hela Seoul. Där såg vi på solnedgången och drack te. Sen åkte vi tillbaka till Gangnam o åt middag på en Korean bbq restaurang. Gott! Sen köpte vi med lite gött o gick hem. Vi har frysit sååå mycket idag o att komma hem o krypa ner under täcket var så himla skönt! Men dagen har varit helt fantastiskt och jag har haft bästa reseledaren! Rekommenderar att boka honom ;)

Det var ännu kallare idag! Burr! :( hade tights under byxorna, dubbla strumpor, tshirt och två tröjor på mig.. o så köpte vi vantar!

Peace Plaza

Vi var lite stolta svenskar!

Vådliga spjut

Kunde inte låta bli att bli berörd av denna. :/

Godis!!

Gangnam

Hej Seoul

Kategori: Sydkorea

Nu är vi i Seoul, Sydkorea! Flyget gick tiiidigt imorse. Det var två trötta människor som fick en chock när de gick ut från flygplatsen. Det var IIIIISKALLT! Asså verkligen iiiiiiskallt! Panik! Vi hade ju ändå vinterkappor på oss o vi visste att det skulle vara kallt men inte sååå kallt! Ok det är -7 och hemsk snålblåst. Ni hemma har det ju värre men detta var jag inte van med! Blä :( Vi åkte till lägenheten vi hyrt o där la jag mig direkt på golvet o somnade. Det var golvvärme o jag var en trött istapp. Sen kika vi lite på film o somnade båda två. När vi vaknade upp var det dags för middag. Vi bor i Gangnam (oppa gangnam style!!) o det är ett väldigt populärt o livligt men mysigt ställe. Så vi bara tog en av restaurangerna på gatan o det var supergott!! Koreas mat börjar bra o vi känner stora förhoppningar :) sen drog vi o köpte mössor. Och Victor köpte tjocktröja. Nu är vi redo för några dagar i kylan! Vi köpte med oss lite Koreanskt godis o nu ska vi se lite på tv o värma upp oss. Asså det är SÅ kallt här. Sa jag det? Jag fryyyser.

Beach

Kategori: Malaysia

Sista två dagarna baaara solade o badade vi. Var så himla himla underbart!

Från vårat hotellrum!

Underbara Langkawi! Ville nästan inte åka därifrån.
Nu har jag packat om väskan för imorgon bär det av igen. Två veckor i Korea och Japan med Vickan! :) wooopp

Cablecars

Kategori: Malaysia

Dagen efter åkte vi till det nya hotellet som vart sjukt bra!! Fräscht, perfekt läge och billigt. Sen körde vi en bit på ön till ett berg där de hade Cable cars (gondoler?). Var så högt :( men värt det när man kom upp! Efter det gick vi lite i den lilla byn de hade byggt upp neranför o åt mat. Sen åkte vi på en biltur tills det blev mörkt.

Etapp ett.. höööögt

Vart slutar havet o himlen tar vid?

Detta med att det var apor överallt och varningsskyltar för apor.. alltså fyyyfaan!

Langkawi

Kategori: Malaysia

En dag i Kuala Lumpur räckte, sen ville vi ha stränder och semester! Så tidigt på morgonen tog vi ett 40 minuter flyg till ön Langkawi. Ön ligger precis utanför gränsen mellan Malaysia och Thailand. Vi hade bokat en billigt hotell o när vi kom dit insåg vi direkt att vi va tvungna att byta... hotellet var vidrigt med kackerlackor, smuts överallt, trasiga saker och fläckar över lakanen. Förutom det så låg det på helt fel sida ön upptäckte vi. Vi fick panik där. Vi hyrde en bil direkt och vänstertrafik som det va så fick jag vara chaufför. Van från Australien ju. Vi åkte direkt till stranden. Såå härligt! Vi solade, badade och åt lunch. Sen åkte vi till den populära delen av ön. Där fanns massa affärer, restauranger och folk. Så vi bestämde att byta till ett hotell där. Men en natt fick vi spendera på det äckliga hotellet..

Kuala Lumpur

Hade jättekul i Kuala Lumpur! Var såå coolt att få se Petronas Twin Tower!! Vi åkte upp i ett av tornen o fick gå på den där bron emellan tornen och se utsikten över hela KL. Vi shoppade och åt god mat. Var väldigt varmt där! Men Kuala Lumpur är fint och häftigt. Tyckte verkligen om den stan. Och det var så himla roligt att träffa Elin igen efter fyra månader! (Killarna också såklart;) )

Tågen gick på broar inne i staden

Selfies med tvillingarna

Från bron, ner på fontänen

Coconut mojito

Turbulens

Kategori: Malaysia

Har nog precis varit med om värsta flighten i mitt liv än så länge.. tar 5 timmar till Kuala Lumpur (längre än jag trodde heh..) o hela de 3 första timmarna var det turbulens. Inte så jättekraftig men ändå så att jag blev nervös. O jag är inte värst flygrädd. Men var ett tag sen jag flög själv med. Sen åkte vi förbi ett åskväder. Skönt.. jag som är så rädd för åska. Var minst sagt stressad. Vi åkte som tur var aldrig in i åskan men man såg det stora molnet o hur det bara blixtrade i det (ganska coolt också faktiskt). Men vi landade som vi skulle, jag fick tag i min väska o kom in i landet utan frågor ;) nu sitter jag på Burger King o ska vänta in dom andra som landar om ett par timmar.

Hemmafru

Kategori: Taiwan

Idag har jag verkligen varit hemmafru! Handlat, storstädat hela lägenheten, tvättat all tvätt och hade maten klar när Victor kom hem. Måste ju fixa lite så han klarar sig nu utan mig i några dagar ;) på nåt vis så nästan saknar jag honom redan typ! Känns så konstigt att jag ska åka iväg utan honom. Men han har en vecka kvar på den här terminen (ja terminerna här är konstiga!) så hela nästa vecka har han prov varje dag. Så han behöver plugga gärnet. Då är det kanske lite bra att han slipper mig så han kan fokusera utan att bli störd ;) och efter nästa vecka har han lov i fem veckor!! :)

Bokat!

Jag bokade nyss en resa till Kuala Lumpur! Bestie Elin o några till kompisar reser i Asien o till helgen kommer dom till Kuala Lumpur. Såklart jag måååste dit o träffa dom :D ska bli så himla roligt! Här bara regnar det (dock 20 grader men ändå tråkigt fuktigt väder) så ska bli skönt med värme och semester! Och guud va jag längtar efter att bara snacka skit som jag och Elin kan haha. Ska bli skönt att få känna lite hemifrån :) och mitt liv är ju ganska tråkigt nu så det blir perfekt. Räknar med massa ny energi efteråt!

Elin o jag på ett av våra äventyr i sommras <3

Ralaxing

Kategori: Taiwan

Vi har en relaxavdelning i vårat hus som vi får använda när vi vill gratis. Man måste bara gå ner i lobbyn o skriva på ett papper först o få en nyckel. Så igår bestämde vi oss att det var dags att prova på den! Det är en avdelning för tjejer o en för killar. Så va bara att säga hejdå o gå åt våra egna håll. Ganska tråkigt men ändå skönt att va ensam o slappna av. Var inte en kotte där :) tjejernas består iallafall av ett fint omklädningsrum med ett stort sminkbord, ett rum med tre duschar, en mysig balkong med insynsskydd, en bastu, ett till rum med en mycket flashigare dusch (som jag tror också var en bastu), en kall jacuzzi och en varm jacuzzi. Killarnas va likadan fast de hade en till kall jacuzzi och ingen balkong. Deras avdelning var mycket mörkare också, medans tjejernas inredning var vit och hade fönster från golv till tak ut till balkongen som gjorde det mycket luftigare (jag har kikat in hos killarna..) Vattnet i jacuzzi var så varmt o skönt. Jag älskar ju att bada verkligen! Efter en timme där gick jag. Sen mötte vi upp med Linn vid "Evans burgers" (standard nu) och åt. Jag åt en sallad med massa ost på.. var gott! Sen köpte vi med en belgisk våffla hem till efterrätt o kollade På spåret och drack te. Var ju lördag och en riktig njutardag! Skönt!

Min kamera gör att allt ser ganska gult och sunkigt ut när jag tar kort inomhus.. men jag orkar inte redigera bilderna så ni får föreställa er det ljusare o fräschare som det var! :)

Gott nytt år!

Välkommen 2016!
Vi firade nyår med att äta middag hemma hos Felicia och Emelie med ett gäng kompisar. Dom hade lagat en god buffé med köttspett, sallader, bruchetta, bröd, såser och frukt. Sen hade dom också svenskt godis! Efter det åkte de flesta in till 101 på en stor fest. Jag och Victor gick till Roxyrocker o satt i baren o drack några drinkar. Jättekul! Sen såg vi på fyrverkerierna på 101!

Vi hade klätt upp oss o var riktig nyårsstiliga men såklart ska vi glömma bort att ta ett riktigt kort.. vi måste bli bättre på det.. :p

Jag har verkligen ingen aning alls om vad som kommer hända det här året. Har inga planer eller förväntningar alls. Vet bara att jag ska vara i Taipei ett tag till men vet inte hur länge. Att jag ska resa till Sydkorea och Japan. Sen ska jag ju hem till Sverige o ta tag i livet har jag tänkt. Men vet inte hur! Vet inte vart jag ska bo eller jobba än. Ska bli spännande iallafall, kan hända så mycket på ett år!
2015 hände det ju mycket! (Som nästan alla mina år på senaste tiden eftersom jag aldrig kan bestämma mig vart jag ska bo o jobba hehe) Jag bodde i Linköping, jobbade på Nonno Alfredo och McDonalds. Slutade dom jobben o flyttade hem till mamma och pappa. Började jobba i Töcksfors på Kremmerhuset. Älskade att jobba där! Var i Gdansk och Tallin med Victor. Umgicks med mina fina kompisar. Hade en kul sommar. Var på festival. Började jobba på Maximat också. Sparade pengar. Flyttade till Taipei. Började skolan o lärde mig kinesiska. Träffade nya människor och upptäckte Taiwan. Hade mamma och brorsan på besök o hittade på massa kul. Var i Hongkong. Ja det var minst sagt ett år med mycket farande hit o dit! Nu längtar jag faktiskt efter tryggheten i ett riktigt hem där jag stannar ett tag. Förhoppningsvis kommer jag hitta mitt hem under 2016!
God fortsättning allihopa! :)