hansemark.blogg.se

Tokyo

Kategori: Japan

Fredag till söndag var vi i Tokyo. Vi åt sushi och Ramen, kollade in Shibuya korsningen, var på Meiji Jingu (tempel i skogen), var på museum och bara gick runt o kolla in staden. Vi var i flera stadsdelar, Ginza, Akihabara, centrum och Shibuya. Jag slänger in alla bilder o förklarar mer vid dom! :)
 
 
Tokyo centralstation. Så fin och "oasiatisk"?!
 
 
 
 
 
 
 
 
Mycket blandat i stiler på husen
 
 
 
På museum
 
Takeshita street. Här trängde vi oss ner. Va typ som att försöka gå i mâtensbacken.. men här hade dom sånt där typiskt ungdomligt japanskt! Massa gullepluttigt, pastell, nallar, smycken och godis. Var kul att se massa folk i den där klädstilen man tänker sig att ungdomarna har. (Med såna kläder menar jag typ korta kjolar, volanger och tyll, rosetter, knästrumpor, fett mycket smink, toffsar och massa hårförlängning, pastellfärger och sådär gulligull. Är jag fördomsfull?? Nej men ni förstår?!) Här samlades allt sånt. Jag trodde det skulle vara mer sånt i hela Tokyo men där hade jag fel. Jag är väl inte den enda som har den bilden av Tokyo? Att det ska vara väldigt mycket manga, färger, häftigt kul och den där speciella gulliga stilen? Tyvärr blir man väldigt besviken om man tror det.. Tokyo är väldigt vanligt. Skriver en "recession" mer på staden i slutet.
 
Superlånga pommes!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Meiji Jingu
 
 
 
 
Shibya korsningen
 
 
 
Rainbow bridge. Och frihetsgudinnan..?
 
 
Den här sushin... dog och kom till sushihimlen! Sååå god. Ena med räka och typ "bränd" vitlössås på. Låter så otippat men GUD va gott. Andra med räka, avokado, tunnskivad kål o lök och majonäs på. Så himla fräsch och god!! Så ledsen över att inte få äta dom igen :( ska lätt försöka göra såna själv. Var på sånt ställe där sushin kom på band o så fick man en ipad så kunde man beställa så kom det ut på ett litet tåg!
 
Sen blev det dags att ta Shinkansen bullet train mot Sapporo!
 
Så min lilla recension på Tokyo då! Jag blev nog lite besviken. För det första: Tokyos tunnelbana är helt värdelös. Vi gick vilse o spenderade sååå mycket tid i tunnelbanan. Man va tvungen att byta på så många stationer och dom var så krångliga. Och den är extremt dyr!? Andra: staden är typ för stor. Vi visste inte riktigt vad vi skulle göra när vi var där. För saker låg så långt ifrån varandra o då blev det som sagt bara mer tid i den jäkla tunnelbanan. Svårt att planera dagarna. (Lite vårt fel också kanske att vi inte planerat mer). Tredje: inte så "häftig" som man tror. (Nog pga mina förväntningar).
Men såklart var det bra saker också! Folk är trevliga och maten är god! Känns som jag blivit en kräsen resare haha.. känns som jag alltid blir besviken på ställen jag besöker? MEN låt inte mina åsikter stoppa er utan åk dit!! Men planera er resa lite i förväg med boende och aktiviteter och tänk på att det är ganska dyrt och majoriteten är väldigt dåliga på engelska :)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: