hansemark.blogg.se

Hualien 花蓮

Kategori: Taiwan

Efter att flera stycken tjatat tar jag mig nu i kragen o skriver! Förra veckan var jag lite hängig, båda två drunknade i läxor och vi gjorde ingenting kul utan bara pluggade. (Jo vi var på bio en kväll o såg The Martian.) Så inte varit sugen på att blogga alls...

Så nu kommer inlägget om Hualien!
Det var ledighet fredag-söndag. Hualien ligger på östkusten lite längre ner i landet. Väldigt populärt ställe att åka till för en weekend. Så alla tågbiljetter var slut. Men några släpps bara på stationen o inte online. Så vi tog vårt pick o pack tidigt på fredagen o åkte till tågstationen i hopp om att hitta några sista biljetter. När vi står i biljettluckan o kvinnan säger att det finns inga biljetter kvar alls kommer en tjej fram o säger att hon har två biljetter vi kan få köpa. Tåget går om 15 minuter så bara att rusa till perrongen och hoppa på! Vilken tur vi har! Tåget var fräscht och jätterymligt. Tog 3 timmar och vi betalade 500 dollar var (ca 130sek). Väl framme runt 11:00 så haffade vi en chaufför med en gång. Vi hyrde honom i 6 timmar för 3000 dollar (ca 800sek). Han körde oss först till vårat hotell, vi bodde på Mambo holiday o där lämnade vi våra väskor o sen åkte vi iväg till Toroko Gorge! Den här mannen som körde oss var född och uppvuxen i Hualien och hade arbetat som chaufför och lite guide runt naturreservatet länge! Han var trevlig och rolig men också lite konstig men bara på en kul sätt. Han var sjukt bra iaf och körde oss till alla platser och berättade om allt för oss och tog med oss på allt värt att se. Vi stannade och åt på ett ställe och han släppte av oss o lät oss gå en tur o väntade på oss. Vi såg Swallow Grotto, the eternal spring shrine, Hsiang-Te tempel, Qingshui cliff oooosåvidare. Toroko Gorge naturreservat består utav Toroko Gorge som är en "canyon" (kommer inte på ett bra svenskt ord) utav marmor och gnejs. Det är djungel, vattenfall, grottor, floder, höga berg och djupa dalar. Vi kollade på tempel och gick på broar i marmor. Gick på stigar i djungeln, sprang genom vattenfall och gick över hängbroar. Såg stora svarta fjärilar och gick genom tunnlar. Sjukt coolt och vi älskade det!! Det är stort och tog verkligen 6 timmar att uppleva allt. Efter turen var vi helt slut. Vi gick ut o åt hamburgare på en liten cool restaurang o det var såå gott. Sen promenerade vi en tur i stan men båda var så trötta att vi gick hem till hotellet o la oss! :)
Dag 2 gick vi upp ganska tidigt och kollade in hotellfrukosten. Kan säga att kinesisk hotellfrukost skulle göra oss alla besvikna.. :( det var bara mat. Asså middagsmat. Det enda frukostaktigt som fanns var lite äggröra och bröd med jordnötssmör och sylt. Efter att ha varit väldigt veliga och inte kunnat besluta oss över vad vi skulle göra den här dagen blev det iaf att hyra scooter. Båda var lite nervösa över att köra scooter här. Den bilden som de flesta har av Asien är ju galningar på scootrar överallt! Och ja, så är det. ALLA åker scooter, men dom är väldigt bra i trafiken. Vi fick varsin elscooter o brumma iväg. Vi sa till varandra att vi bara kör försiktigt o fokuserar på oss eftersom alla andra kan detta får de väja o finna sig runt oss. Och det gick mycket bra!! Som sagt, alla är duktiga o trevliga i trafiken så vi hade inga problem alls! Vi bestämde oss för att åka till Liyu lake i närheten av berget. Vägen var fin med egna filer för scootrarna! Vi åkte längst berget och det var sååå häftigt. Väl framme vid sjön hyr vi en trampbåt o åker lite. Så tråkigt att det var dåligt väder men ändå kul. Efter det åkte vi o åt. Sen åkte vi mot berget. Vi bara tog alla vägar rakt tills vi var framme vid berget. Vi åkte genom områden där de odlade och levde lite fattigare. Och det var så typiskt kinesiskt. Det var män i rishattar som gick runt bland sina bananträd och lösa hundar som sprang runt. Sånt älskar jag. Även fast jag alltid gillar städer så är det på landet mitt hjärta hör hemma. Jag älskar att se hur folk på landet har det i olika länder. Jag älskar att se hur dom lever. Vi hade ju elmopeder som var helt tysta så vi bara susade igenom o kunde ta del av allt. Underbart. Sen åkte vi ner till havet. Stranden bestod av sten, alla helt rundade och lena. Vi gick där och plockade marmor. Hur sjukt är det att gå på en strand o bara plocka upp en marmorsten? Det är sjukt, I Love it. Sen var det dags att lämna tillbaka mopparna. Båda var nästan ännu mer sletna än dagen innan. Vi bestämde oss för att gå o få massage. Jätteskönt! Sen köpte vi på oss godis o chips o kollade film på hotellet.
Tidigt på söndagen var det samma visa som fredag. Iväg till tågstationen o få tag i biljetter! Den här gången fanns det till ett snabbtåg. För det betala vi 440 dollar var (115sek) o tog 2 timmar. Vi var tillbaka i Taipei på förmiddagen o det var skönt för vi hade en del plugg att ta igen!
Hualien och Toroko Gorge var iallafall heeelt amazing och vi hade en så himla bra helg.❤