hansemark.blogg.se

Min skola

Kategori:

Jag tänkte att det kanske är lite intressant för er att veta mer om min skola och vad jag gör!
Jag går på NTNU, National Taiwan Normal University (i Taipei även kallat "Shida"). Dom har en språkskola som heter MTC, Mandarin Training Center. Så jag går alltså på MTC NTNU för att vara exakt..
MTC har funnits sedan 1956 och är största språkskolan i Taiwan. Det går över 3000 elever här varje år från alla möjliga länder.
Jag har själv betalat för min utbildning. Man ska skicka in sina betyg för att bli intagen och sen betalar du 27,000 NTD (utbildning, böcker, försäkring). Tror det var runt 7000 svenska kronor. Och tyvärr får man inte bidrag från csn.
I min klass är vi 8 elever och vi läser beginner. Sen finns det step 1, step 2, step 3 osv uppåt. Efter detta blir jag alltså step 1. I min klass går det folk från USA, Japan, Kanada, Honduras och Nicaragua och i olika åldrar. Salig blandning! Majoriteten av eleverna här är asiater. Många japaner och Koreaner. Jag har träffat folk från Spanien, Österrike, Jamaica och många fler, men INTE EN ENDA skandinav..
Vi har lektion 2 timmar om dagen, jag går mellan 12:20-14:10. Utöver det ska jag studera 19 timmar i månaden som jag bestämmer själv hur. Det är föreläsningar som man kan gå på eller sitta i datasal och lyssna på kinesiska och öva eller sitta i biblioteket och läsa. Vi får ett stämpelkort där de stämplar in oss på allt vi går på. Sen ska den lämnas in i slutet av månaden.
På mina lektioner går vi igenom ett kapitel i veckan. Varje kapitel är delat i två delar. Först gör vi del 1 där nästan allt är nytt och i del 2 använder vi det vi lärt oss i del 1 o bygger vidare. Sen har vi ett prov på allt och går vidare till nästa kapitel. På varje kapitel lär vi oss ca 35 ord och deras tecken och att göra meningar av dem. Vi har läxa varje dag..
Min lärare är väldigt bra! Lektionerna går ju på engelska men mest pratar hon kinesiska för att vi ska lära oss. Vi fick liksom lära oss alla "lektionsfraser" det första. Det är mycket "säg efter mig".
Det är svårt! Alla säger att det blir lättare efter ett tag. Att man liksom kommer över en "tröskel" efter några veckor när man lärt sig grunderna :) men det är kul!

Exempel på föreläsningar


En av mina böcker 

Här är exempel på hur en del i ett kapitel ser ut

Kanske nån som blev sugen på att komma hit o göra det samma nu? ;)

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Nja inte sugen på att läsa men på att hälsa på dig 😍

    2015-09-18 | 12:42:30

Kommentera inlägget här: