hansemark.blogg.se

Tankar om skönhet

Kategori: Taiwan

Idag har jag bara varit i skolan. Köpte med mig sushi på vägen hem till lunch. Mums! Nu sitter jag och Victor på starbucks precis vid oss och fikar och pluggar. Eller ja.. jag pluggar inte så värst mycket! Sitter mest o kollar på folk hehe! Alla här är så små. Jag känner mig som ett berg. Dom är så smala och korta. När jag säger smala menar jag verkligen smaaaala. Dom är väldigt måna om vikten här och pratar man med folk om mat osv så säger dom ofta "ja det är gott men man får inte äta för mycket! Not healty, you get fat!". En annan sak som är viktigt här är att vara blek. Man ska vara så blek det bara går. Alla hudvårdsprodukter och smink här är blekande. Jag hade svårt att hitta vanliga produkter. Och det är paraply som gäller soliga dagar. Det är många som sagt till mig att dom är så avundsjuka på min fina hy. Jättekonstigt tycker ju jag, jag vill ju egentligen vara solbränd.. Dom säger att dom vill ha min hy och ofta "jag är så mörk och ful, jag hatar min hy". Medans jag försöker säga till dom att jag tycker tvärt om. Folk är väldigt ärliga här med. Med både komplimanger och inte komplimanger. Folk har kommit springande efter mig på gatan bara för att säga att jag är vacker och det är ofta också det första folk säger efter att man hälsat. Dom påpekar gärna att jag är lång och dom smyger inte med att Victor är "gigantisk" haha.
Går man in i en butik med skönhetsartiklar finner man mängder o mängder av ansiktmasker. Massor av olika sorters lösögonfransar och färgade linser. Mycket eyeliner och återigen blekande krämer. Det finns många spännande saker här. Bland annat "tejp" och ett verktyg som man använder för att lyfta ögonlocket och göra ögat större. Vi har också sett "bindor" för armhålorna som man fäster i bhbanden för att inte svetta ner tröjan. Det finns oändligt mycket naturläkemedel för allt. Något som däremot faktiskt inte är värst populärt här är styling av håret! Där har jag inte hittat mycket.. Jag som tycker att smink osv är väldigt kul kan gå runt i dessa butiker flera timmar. Det är så mycket spännande saker. Än så länge har jag inte vågat mig på att prova mer än en primer och en ansiktmask. Men det kommer nog bli en del ;)

Detta är bara ett helt ärligt inlägg och jag dömmer inte taiwaneserna alls. Det är sånt här som jag tycker är det roligaste, intressantaste och mest spännande med nya länder. Skönhetskultur.

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Kul och intressant inlägg. Fortsätt med det 👍😉👑💖

    2015-09-30 | 14:17:13

Kommentera inlägget här: